Powered By Blogger

onsdag 19 maj 2010

Svemo-Cup i Kristianstad!

Hejsan där ute!
Nu har jag kommit hem ifrån skåneresan. Resan gick jättebra, fast det var lite jobbigt på hemvägen. Vi tog inte så många pauser, för att pappa skulle hinna till jobbet, och vi skulle också hinna packa ur lite grand och så innan läggdags. Vi åkte ifrån Kristianstad efter tävlingens slut på lördag ca kl. 19, och var hemma 20:30 på söndag. Resan ned var lite lugnare för pappa hade ledigt i från jobbet, så vi kunde starta redan på torsdag, och kom fram fredag mitt på dagen. När vi kom till anläggningen, så hade det inte kommit dit så många förare än, så vi fick en bra avskild plats att stå på. Jag och pappa gick banan. Den var då helt suverän, kändes hård och vi tänkte att den håller nog ganska bra. Vi gick sedan och besiktade crossarna och hjälmarna. Efter detta så gick pappa och anmälde mig, och fick då se vilken grupp jag hamnat i. Min grupp bestod av många duktiga förare, bl a några ifrån landslaget, mx future som det heter. Vi snackade om detta, men mamma peppade mig, och sa att det är bara att köra, så ser vi hur långt detta räcker!Dessa förare har visserligen kört både EM, 2 st innan denna tävling och kört i många olika länder och tävlat mycket innan detta! Men dom är också bara små pojkar, ingenting annat. Från min grupp skulle de 6 främsta gå vidare till A-final.
Tävlingsdag! När vi vaknade denna morgon så spöregnade det, så himla typiskt!!! Träningen för min grupp var kl 8:30. Träningen gick bra jag hade 3:e tid, och regnet det bara fortsatte att ösa ned. Detta förändrade banan en hel del. Så när mitt kvalheat körde igång, var banan jättespårig och geggig. Crossen sög sig fast i leran och det blev svårkört. Jag var med bra ut ifrån grinden, men blev efter på rakan och hamnade någonstans 7-9 ut efter alla böjar. Körde upp mig till 6:a, men då händer det som inte skall hända, jag ramlar (hur vet jag inte), men när jag tar upp hojjen ser jag att styret är helt böjt på höger sida. Handtaget är mycket längre ned på denna sida, så jag kan inte stå upp och köra, och detta måste man på denna bökiga bana. Jag är jättebesviken och ledsen. Vi pratar om detta i pausen. Detta är motocross och så här kan det vara ibland, har man otur så kan det bli så här. Det är bara att ta nya tag och ta nästa chans. Jag lyckades tagga om och körde in på någon hundradels sekund sämre tid än en kille ifrån mx future! Nu är jag rätt nöjd!!! FINAL!!!!!
Heat 1, regnade det fortfarande. Var med bra även denna gång ut i från grind, men blev trängd och hittade ingen lucka, låg därför dåligt till ut på första rakan (19-20:e), men körde upp mig till 11:a i detta heat.
Heat 2, såg banan förskräcklig ut!! Regnet hade avtagit lite, men tyvärr för sent. Var även med denna gång ut ur grinden och låg någonstans i mitten, men blev inte denna gång trängd utan hittade luckor, så ut på rakerna så låg jag 5-6:a. Så var ställningen till halva delen av tävlingen, tills det tråkiga händer igen! Crossen stannar, den dör när jag ger gas. Jag kickar och kickar men den vill inte starta! Till slut kommer en flaggvakt fram och får igång den. Men då ligger jag blankt sist. Jag blir så himla sur!!!!! Försöker i alla fall att köra upp mig och lyckas med detta till en total 10:e plats. Detta får jag väl i alla fall vara nöjd med efter allt detta strul!!!! Och man lär sig alltid något. Nu väntar om två veckor SM i Vrigstad. Hoppas då på rena race, med mera tur !
Hejsvejs!!!!!

2 kommentarer:

Martaan sa...

Grymt bra kämpat, trots att det verkade vara en helg som bestod av enormt mycket otur och en j*vla massa strul. Bra kämpat, farten har du, bara kämpa på så ska du se att turen vänder! Vädret brukar också vara bra på USM ;) vi ses!/ din idol martin

martin sa...

oj, menade ditt fan martin :)